Kultowe auta PRL Co o nich wiesz?

Sprawdź swoją wiedzę!

0 rozwiązań
Rozpocznij teraz

1/12 Jak nazywał się kultowy polski samochód produkowany w FSO od 1967 roku?

2/12 Który model był znany jako „Maluch”?

3/12 W którym mieście produkowano samochody marki Syrena?

4/12 Co było główną cechą Syreny Bosto?

5/12 Który pojazd był nazywany potocznie 'Dużym Fiatem'?

6/12 Gdzie produkowano Poloneza?

7/12 Jak nazywał się terenowy pojazd produkowany przez FSC w Lublinie?

8/12 Które z poniższych aut było pojazdem ciężarowym?

9/12 Które auto zyskało sławę w rajdach, mimo że było modelem miejskim?

10/12 Co było charakterystyczne dla Syreny pod względem technicznym?

11/12 Jak nazywał się sportowy prototyp Syreny, który nigdy nie trafił do produkcji?

12/12 Który z tych pojazdów był najczęściej używany przez straż pożarną i milicję?

Następne pytanie za: 3 sekund...

Wyniki quizu za: 3 sekund...

Zapisywanie wyników...

Motoryzacja

Polska motoryzacja kiedyś i dziś - jak zmieniały się nasze drogi?

Polska motoryzacja przeszła ogromną metamorfozę na przestrzeni ostatnich dekad. Od czasów PRL-u, kiedy na ulicach królowały Polonezy, Syreny i Maluchy, po współczesne czasy, w których dominują nowoczesne auta z salonów, a Polska staje się jednym z liderów produkcji samochodów w Europie.

Motoryzacja w PRL-u

W latach 80. na polskich drogach najczęściej spotykano auta rodzimej produkcji. Polski Fiat 126p, zwany popularnie "Maluchem", był marzeniem wielu rodzin. Syrena i Warszawa to auta produkowane przez FSO (Fabryka Samochodów Osobowych), a ciężarowe Jelcze i Starówki obsługiwały gospodarkę. Auto kupowało się wtedy na talony, a czas oczekiwania był liczony w latach.

Drogi i infrastruktura

Sieć drogowa była bardzo ograniczona. Autostrad prawie nie było, a drogi były dziurawe i wąskie. Rondo to było zjawisko niemal egzotyczne, a przejazdy kolejowe często nie miały zapór.

Transformacja lat 90. i XXI wieku

Po 1989 roku motoryzacja w Polsce ruszyła z miejsca. Pojawiły się auta z importu, zaczęto budować sieć autostrad (A1, A2, A4), a polskie fabryki zaczęły współpracować z zagranicznymi markami. W Gliwicach produkowano Ople, w Tychach Fiaty, a w Poznaniu Volkswageny. Obecnie Polska jest jednym z liderów w produkcji komponentów samochodowych.

Nowoczesność na drogach

Dziś mamy nie tylko lepsze drogi, ale i coraz więcej nowoczesnych technologii. Coraz popularniejsze stają się samochody elektryczne, a stacje ładowania pojawiają się nawet w mniejszych miastach. Rozwija się też inteligentna infrastruktura drogowa – kamery, czujniki ruchu, systemy ostrzegawcze.

Ciekawostki

  • Maluchy eksportowano m.in. do Chin i na Kubę.
  • Polska ma ponad 400 000 km dróg publicznych.
  • W 2024 roku liczba samochodów elektrycznych w Polsce przekroczyła 100 tysięcy.

Po przeczytaniu tego artykułu z łatwością rozwiążesz ten quiz!

Udostępnij:

Komentarze Stop hejt!

0 komentarzy
Aby móc wziąć udział w dyskusji, musisz najpierw rozwiązać quiz!
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza...

Żaden użytkownik nie wyraził jeszcze swojej opinii... Rozwiąż quiz i napisz co sądzisz!

Komentarze