Klasyczne gry z lat 80. i 90.
Sprawdź swoją wiedzę!

Lata 80.–90. to złota era, kiedy joysticki skrzypiały, kassetony się przecierały, a my – niczym rycerze klawiatury – stawialiśmy pierwsze kroki w pikselowych krainach. Oto krótki przegląd klasycznych gier oraz ich historii w Polsce, która z jednej strony czerpała inspiracje z Zachodu, z drugiej – musiała sprostać ograniczeniom cenzury i półlegalnego rynku.
Polska scena lat 80
Komputery „rodzimego chowu”: Elwro 800 Junior czy ZRK Pegasus (klony ZX Spectrum) pojawiały się w szkolnych świetlicach. Najpierw na tapecie – proste programy w BASIC-u, potem pirackie kasety z zachodnimi hitami.
Amatorskie kluby i gazetki: Z pasją rozwijano pierwsze kluby komputerowe, zaczęły się rodzić domowe gazetki VHS-owe i kserówki z listingami gier.
Ograniczenia i pomysłowość: Brak dostępu do oryginałów czy dewizowe zatory wymagały kombinowania – kopiowaliśmy na potęgę i ręcznie przepisywaliśmy programy do instrukcji.
Hity lat 80
-
Pac-Man (1980) – symfonia obsady duchów w arkadzie; kolejki do maszyn w warszawskich „Arkadiach”.
-
Riverside Raid (1982) – podniebne szaleństwo rodem z Atari 2600, gdzie tankowanie paliwa decydowało o dalszej rozgrywce.
-
Atari 2600 – konsola, która wprowadziła na salony Space Invaders, Frogger i wiele innych, ucząc nas sterowania joystickiem.
-
Prince of Persia (1989) – dzięki rotoskopowej animacji każde źle wyliczone salto kosztowało nas godzinę frustracji.
Przełom i ewolucja: lata 90
PC vs. konsole: Do Polski wkraczały 486-tki, potem Pentiumy. Na rynku legalne pudełka z CD-ROM-ami obok NES-a, SNES-a i Segi Mega Drive.
Nowe gatunki: FPS-y (Doom, Quake), strategie (Civilization, Warcraft), przygodówki (Monkey Island, Gabriel Knight) stały się hitem podwórek i świetlic.
Klasyki lat 90
Doom (1993) – arcydzieło id Software, które zrewolucjonizowało strzelanki; LAN-party w świetlicy szkolnej!
Civilization (1991) – cywilizacje od epoki kamienia łupanego do współczesności, wciągające hasło „jeszcze jedna tura”.
Tajemnica Statuetki (1993) – pierwsza polska przygodówka point-and-click, dowód na muzyczny talent krakowskich twórców.
Teenagent (1994) – z humorem i polskim dubbingiem przemierzaliśmy Zakręconą Dolinę pełną kosmitów i piratów.
Heroes of Might and Magic II (1996) – turowe bitwy i przepiękne krajobrazy, w których każdy z nas był generałem.
Podsumowanie
Przez dwie dekady pikselowe salony zmieniły się nie do poznania. Od pirackich kaset i skromnych klonów ZX Spectrum, poprzez kolorowe płyty CD, aż po wieloosobowe bitwy w sieci – każda gra to kawałek kultury, nostalgia i dowód na to, że pasja pokonała biurokrację i cenzurę. Dziś, gdy wspominamy te klasyki, widzimy nie tylko kropki na ekranie, ale cały świat emocji i kreatywności, który ukształtował pokolenia graczy.
Udostępnij:
Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji na temat plików cookies znajduje się w zakładce "Polityca prywatności".