Historia gier planszowych - od Chińczyka po Eurobiznes

Sprawdź swoją wiedzę!

1 rozwiązań


Rozpocznij teraz

1/12 Ile pól ma standardowa szachownica?

2/12 „Chińczyk” wywodzi się z której gry?

3/12 Na jakich polach poruszają się warcaby w klasycznej wersji?

4/12 Polski odpowiednik Monopoly, popularny w latach 90., to:

5/12 W której grze buduje się słowa z płytek literowych?

6/12 Jaki rodzaj gier kładzie nacisk na planowanie i małą losowość?

7/12 Która gra polega na dokładaniu kafelków miasta i zdobywaniu punktów za obszary?

8/12 W której grze zbiera się surowce i stawia osady oraz drogi?

9/12 Klasyk rodzinny z PRL, w którym liczy się grzyby na planszy, to:

10/12 Ile płytek liter ma standardowy zestaw Scrabble (PL)?

11/12 W jakiej grze łączy się miasta kolejowe na mapie?

12/12 Jak nazywa się kultowa polska wersja „Talisman” z końca PRL?

Następne pytanie za: 3 sekund...

Wyniki quizu za: 3 sekund...

Zapisywanie wyników...

Gry i zabawy

Historia gier planszowych - od Chińczyka po Eurobiznes

Gry planszowe są z nami od tysięcy lat: od królewskiego Senetu w starożytnym Egipcie, przez szachy i warcaby, po rodzinne klasyki PRL i współczesne hity. Łączy je prosta idea: plansza, pionki i zasady, które potrafią wciągnąć na długo.

Klasyka, którą znasz

Chińczyk (oparty na indyjskim pachisi) uczy cierpliwości i szczęścia w rzutach. Warcaby i szachy rozwijają taktykę. W Polsce furorę robiły rodzinne tytuły jak Grzybobranie czy Wyścig - proste, ale emocjonujące.

PRL i lata 90.: domowe hity

W epoce niedoborów pojawiały się inspiracje Zachodem. Symbolem lat 90. stał się Eurobiznes – lokalna wariacja na temat „kupuj, buduj, pobieraj czynsz”. Obok niego królowały Scrabble (słowa i punkty), a pod koniec dekady wchodziły nowości pokroju Osadników z Catanu.

Nowa fala planszówek

XXI wiek przyniósł „renesans planszówek”: gry strategiczne, kooperacyjne i eurogry stawiają na decyzje zamiast losowości. Tytuły takie jak Carcassonne czy Ticket to Ride łączą proste zasady z głębią wyborów.

Czego uczą gry?

  • Strategii i planowania - przewidywanie ruchów przeciwnika.
  • Komunikacji - negocjacje, kooperacja, granie zespołowe.
  • Matematyki i języka - liczenie punktów, budowanie słów.

Ciekawostka

Standardowa szachownica ma 64 pola, ale wyliczono, że liczba możliwych partii szachowych przewyższa liczbę atomów we widzialnym Wszechświecie – dlatego nikt nie „opanował” ich w całości.

Po tej pigułce wiedzy spokojnie rozwiążesz quiz. Dziękujemy za uwagę i do zobaczenia w kolejnym odcinku!

Udostępnij:

Komentarze Stop hejt!

1 komentarzy
Aby móc wziąć udział w dyskusji, musisz najpierw rozwiązać quiz!
MIKS

MIKS 18 sierpnia 2025, 14:35 0 0

Uwielbiamy w rodzinie Scrable

Zgłoś

Komentarze